„Rame” – Proiect de dezvoltare şcolară – Comenius 1.3
Titlul proiectului:
“RAME” – “RADICI E MEMORIA”
“RAME” – “RĂDĂCINI ŞI MEMORIE”
Durata proiectului: 2004-2007
Descriere:
Memoriu istoric şi rădăcini culturale “a celuilalt în sine ”: recuperare a valorilor de integrare multirasială, multietnică, lingvistică şi muzicală.
Propunerea didactică şi fazele componente:
- Prin cercetarea propriilor tradiţii muzicale se doreşte proiectarea şi structurarea unui itinerar didactico-metodologic inovativ comun;
- Se implică diferite discipline în jurul mai multor unităţi de cercetare care au funcţia de a evidenţia caracterele fundamentale ale propriei identităţi culturale pentru a obţine aspecte esenţiale şi sintetice privind tema artei şi a muzicii;
- Studiul diferitelor epoci istorice, culegerea documentaţiei artistico-muzicale utile unei formulări comune unui proiect didactic organic şi transferabil;
- După confruntarea diferitelor propuneri ale partenerilor, se structurează un plan didactico-metodologic organic şi complet;
- Se rezumă, se “modelează”, devine aplicabil şi repetabil în diverse instituţii;
Obiective:
a) să devină solidari toţi elevii între ei şi să-i integreze pe “ceilalţi diferiţi în sine” prin cultură, artă, tradiţii şi muzică ce devin, altfel, elemente unificante şi patrimoniu comun;
b) muzica, arta şi tradiţile muzicale sunt limbaje universale care favorizează înţelegerea, toleranţa, dialogul, integrarea şi sunt condiţia fundamentală pentru a ajunge la marile moşteniri culturale europene şi mondiale;
- Ultima fază: aplicarea cercetărilor şi planului didactic formulat diverselor realităţi şcolare pentru a valoriza şi a trăi dimensiunea multiculturalităţii şi multietnicităţii.
Legătura între educaţia muzicală şi alte discipline va duce la reconstruirea contextelor istorice, sociale şi culturale unificante.
Faze de realizare:
- În prima perioadă şcolile vor lucra în jurul unui program de cercetare comun;
- Apoi va fi elaborată o serie de ghiduri pregătite pentru a face sistematică munca şi pentru o didactică organizată în mod modular;
Monitorizarea:
¨ evaluarea va fi realizată periodic prin analize şi prin schimbul de produse elaborate pe cale media(telematică) dincolo de întâlnirile reale care vor consimţi optimizarea acţiunii didactice.
Difuzare şi produse:
¨ utilizarea mijloacelor informatice va favoriza comunicarea imediată, schimbul de experienţe, confruntarea cercetărilor, realizarea diferitelor arii de dezvoltare în toate fazele proiectului şi difuzarea produselor realizate.
Coordonator: Alina Maria Tarnu